torsdag 18 mars 2010

Krukväxter

Har använt förmiddagen till att sköta om mina innekrukväxter. Det var på tiden att byta jord i krukorna. Innan jag satte ny jord tvättade jag krukan och naturligtvis bytte den till större, om det fanns behov. Och nog fanns det. De har växt tacknämligt. Mina monsteraplantor, som jag tog av den stora, som inte fick plats här, har tagit sig väl och frodas. Bara katten låter dem vara i fred. Hon har för vana att bita av tjälkar på vissa av mina växter, som just på monsteran och ocksa på kallan.
Också yuccan, en efterplanta av den stora, som fick stryka med i flytten, har växt bra, den är ca en meter hög nu och fick ny jord så nu mår den bra!
De riktigt stora orkade jag inte med idag, som den tre meter höga benjaminfikusen, som jag måste få hjälp med av någon för att kunna hantera. Och en stor kalla, som bara växer och växer, fast jag inte kommer ihåg att vattna den. Den börjar sloka i brist på vattnet, men när den får vatten igen, så sätter den upp huvudet och växer frodigt. Sen har jag en stor Asparagus setaceus, som bara växer. Den är svår att hantera med sina långlånga taggiga stjälkar. Helst skulle jag låta den vara, men någon gång måste jorden bytas på den också. Bilder har jag inte orkat ta ännu, men gör det med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar