söndag 19 augusti 2012

Regn i helgen

Det regnar och är grått. Så har det sällan varit här i sommar. Fast alla säger, att det har regnat mycket så tycker inte jag det.Kanske har jag kort minne blott.  Marken är torr och trivs med litet regn.För att inte tala om blomkrukorna, de är kruttorra efter  dagar  i  den gassande solen.
Inte fick vi hit det där spöregnet heller, som kom i stan och Jomala i slutet på veckan. Här kom det inte en droppe.
Vackra moln på hösthimlen i sommarvärme.
Storebror inviger lillebrorn i mopedens hemligheter. Barnbarnen har varit här och badat av hjärtans lust och jag har också  fått ta hand om dem under ett par dagar.
E ordnar stenar i storleksordning, från den största till den minsta lilla. Efteråt tittade lillebrorn på dem...
Simstranden har blivit restaurerad, återerövrad från buskarna och träd, som hängde över sanden. Nu är det igen en fin sandstrand.
Rådjuren har ätit upp mina hostan, gång på gång under sommaren just på det här stället. Tur nog så har jag dem växande på ett annat ställe också och där har de fått vara i fred.
Blå stormhatt  försvinner in i det gröna. Den har så fin blå färg, att jag måste flytta den till en annan, bättre lämpad plats, där den bättre kommer till sin rätt.
Oregano blommar och doftar och lockar fjärilar och bin. Den har brett ut sig så att det finns  oregano överallt.


Lobelia är min favoritsommarblomma, den är så fin i färg och den får mig att vekna totalt när jag tittar på den.

4 kommentarer:

  1. Javisst är det skönt att det regnar. Jag var ute i jordgubbslandet igår för att rensa och ta bort revar, men där var så kruttorrt så jag förstörde mera än hjälpte. Vi har inte haft mycket regn denna sommar vi heller, fastän jag vet att de har fått en del på andra delar av ön.
    Så vackert du har överallt och härligt när barnbarnen kan simma hos dig. Får nog dra Kalvfjärden närmare oss;)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Det är nog poängen med sommaren för barnen, att de får simma, simma och och hoppa litet grann. Själv har jag inte simmat alls i sommar - än. Jag har förstått, att inte Kalvjfärden är så långt borta från er ändå! Tack, önskar dig också en fin sommarsöndag! Här regnar det ordentligt.

    SvaraRadera
  3. Kivoja kuvia. Varsinkin nuo pilvet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marja-Leena,
      viime aikoina on ollut upeita pilviä taivaalla. Olen aivan hullaantunut niihin.

      Radera