lördag 28 maj 2011

Loppisdag

I morse vaknade jag till att regnet öste ner så det hördes ett dovt dån över taket. Jaha, tänkte jag, det blir ingen loppis idag då! Men vid åttatiden hade det börjat klarna upp och vid niosnåret visade sig solen igen. Det var bara att packa grejorna i bilen och köra iväg till loppisstället.
Där hade redan några börjat sätta upp sina föremål på försäljningsborden och fler kom det undan för undan.
Klart man gick och kollade, vad andra hade på sina bord. Här fanns det handgjorda träleksaker, som lockade barnen.
Mig frestade två tavlor, oljemålningar, som jag sedan inte köpte ändå. Jag har ju väggarna fulla, men ändå, det grämer mig litet...
Själv hade jag mest olika sorters textilier, gardiner, dukar, kläder, virkade saker, stickade saker och litet annat smått och gott. Man märkte ett visst intresse för 70- och 80-tals textilier. Leksaker efterfrågades också.
Men det fanns också riktiga, gamla arbetsredskap med till salu.
I glada medverkares sällskap gick tiden fort. Barnbarnen höll reda på pengarna och hjälpte till med allt. Det var roligt att träffa andra försäljare också. Det blir flera tillfällen under sommaren.
Den yngste tog sig en tupplur under dagen i sin vagn.
 Miljön visade sig från den allra bästa sidan med solsken och blommande äppelträd.
Det kanske blir nytt liv här någon gång.
Kanske kommer snipan att sjösättas igen...
Och äppelträdet bjuder oss att skåda den överdådiga blomningen.
Det här tar jag om någon gång igen, inte i morgon, men senare i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar