söndag 2 januari 2011

Nytt år 2011

Jul- och nyårshelgen har gått i lugna, stressfria och mycket vintriga tecken. Vi fick ny snö på nyårsnatten och -dagen, plogen kom nyårsdagskvällen och tog bort den mesta snön också från gården. Snövallarna blir bara högre.
Bilden är tagen idag vid 10-tiden, ljuset räcker inte till ännu. Fast det just då var på väg att bildas en fin morgonrodnad på himlen.

Men det tog bara en kvart, så den försvann i molnen. Sen dess har det varit molnigt och grått.

Har skottat och skuffat snö från gården, det som plogen inte kunde ta.
Gav frön åt fåglarna i morse också, en koltrast släppte mig alldeles nära och bara tittade, vad som stod på. Då hade jag lämnat kameran inne, för det är ju så mörkt för bildtagning.
Eftersom den mesta tiden tillbringas inne, är det roligt att hitta på nya handarbeten.

Efter det här paret sockor (har inte avslutat garnstumparna än) ville jag göra något annat. Det fanns virkgarn hemma, så jag letade efter ett bra mönster att virka till en gardin till ex. I bastufönstret skulle behövas en. Och i klädkammaren. Jag tittade i den här boken:

... och hittade det här mönstret:

Jag har börjat virka på det. Det är lätt, bara stolpar och kedjemaskor i olika kombinationer. Man måste bara räkna noga på varven och maskorna.

Det är jultid ännu till tjugondag Knut Läste om gamla tiders seder, vanor och tänkesätt i den här boken:

 Folk levde ju mera med och av naturen förr. Man betraktade naturfenomen och drog sina slutsatser av dem.
Årets första dag var en viktig vägvisare för resten av året. Hurudant vädret var då, kunde man säga hur resten, speciellt sommaren, skulle bli. Töväder skulle vara att föredra den första januari, då skulle säden växa bra på sommaren osv. Men man tänkte olika i olika delar av landet, så det var inte så enkelt att dra slutsatser.  Mest slår det mig, hur mycket man trodde på magi, trollkonster rakt av, och på andevärlden. Mycket enklare ter sig livet av idag, då man förlitar sig på krass faktakunskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar