måndag 24 maj 2010

Ny vecka



I dag måste jag bara ut och sköta ärenden, som jag samlat på mig. Fick borsta bilen ren först av allt björknedfall, som hade samlats på den under natten och gårdagen, då det blåst och regnat oupphörligen. Och ta på nästan vinterkläderna, så pass kyligt var det, si så där 7 grader. Och minneslapparna med. Okej, det var bara att styra mot stora världsmetropolen mitt på ön. Först till apoteket, där jag inhandlade utom medicinen också fästingdroppar och maskmedel till kattorna. Stackarna börjar ha så mycket fästingar på sig, att någonting måste göras! Hoppas det hjälper nu. Ena katten har redan fått sina kurer, den andra står i tur. Men det är så med dem som det är med människor, alla får inte fästingar på sig, medan andra drar till sig dem riktigt (jag till ex. hör till de sistnämnda). Den andra katten har inte heller så många av dem.


Väl ute fr. apoteket fick jag infallet (om det nu var ett infall) att gå till frissan bredvid och fråga, om de har tid att klippa mitt hår. Och jag hade tur! Nu är håret klippt och skuret o sitter som det ska igen! Vilken lättnad. Det både känns lättare och även tankarna fungerar bättre, tycks det som!
Efter sedvanliga besöket på supermarketen bar det av mot - över vägen till blomsterhandeln. Där skaffade jag ett par tomatplantor och en ekologiskt odlad gurkplanta till växthuset. Och föll pladask för två formklippta buxbomar i kruka. Nej, jag kan bara inte lämna dem här, jag har alltid och länge velat ha buxbom! Så jag beslöt att falla och köpa dem. Och här är de nu. Och väntar på den slutliga placeringen.

I morgon kanske blir det en grävardag.

Under regndagarna har det hänt ganska mycket ute i trädgården. Grefsheim har börjat blomma och tappade litet bort av blomningen under regnet.










När skall jag få ordning på allt. jag bara slänger allt på trappan och tänker, att jag ordnar det sen!
Nej, riktigt så är det ju inte, men ändå...

Förresten, vet någon, hur man ska få en Agapanthus att blomma. Jag har haft en i flera år, men knappt att den håller sig vid liv. Det är den i krukan nedan. Krukan står i växthuset nu.
Bakom den vindruvsrankor, som också håller sig vid liv men inte blommar eller bär frukt, troligtvis i brist på skötsel.



Så, det var allt denna gång.

2 kommentarer:

  1. Låt det stå så på trappan, det är underbart vackert med allt blandat så, ser ut som en trädgårdsarkitekt varit där och planerat.
    Kan du inte ta en bild framifrån på trappan också?
    Jag blir nyfiken.
    Jag plockade också fästingar på katten Nisse och det var 7 runt halsen på honom så där har vi droppat, till hundarna har vi halsband även om jag inte tycker om dom så måste man göra nå´t åt alla dessa fästingar.

    SvaraRadera
  2. Det är ju roligt, att du tycker om min "krukträdgård" som den är! Jag skall nog ta en bild framifrån också, men först måste jag få undan från altanen allt "bråte" som blivit liggande där under vintern.- Ja, det är en plåga med fästingarna. Djuren måste ju lida också när fästingarna biter sig fast i dom. I dag tycks Grålle, som fick sina droppar i går, må bättre än i går. Maskmedicinen kanske har gjort sin verkan också. Det är en riktig musfångare till katt, så kanske därför hon har fått mask också!

    SvaraRadera