söndag 21 november 2010

En vecka före 1. advent

är vädret lika grått som det för det mesta har brukat vara. +0 grader,  för snön är slaskig och smälter.
Idag tänkte jag laga karelsk stek, den håller på att mogna i ugnen. Tänkte först sätta den i ugnen redan för natten, men avstod, då jag visste, att jag inte skulle kunna sova när ugnen är på. Så det blev först i morse tidigt som den åkte in i ugnen. Har gris- och nötkött i den, lök och morötter, lagerblad och kryddpepparkorn plus förstås salt, och vatten naturligtvis. Fina dofter börjar det sväva från köket. Jag måste ännu lägga dit några potatisar, så då har jag allt i ett! Bekvämt  och gott, hoppas jag!
Där i ugnen håller den på att puttra i låg värme ( 80 grader).
Julsaker har jag tagit fram några av.

Tomten får se till att julförberedelser sätts igång.

Tomtelyktan får vänta några dagar till innan den får komma ut och lysa vägen för tomtenissarna.

                          Inne har jag förbrukat ljusen från tidigare år, nu ska det skaffas nya för årets jul.

Råkade få syn på en sådan här skylt i affären och den fick komma med då. Här hänger den i samma krok med kalendern, men skall så småningom hamna utanför dörren som välkomstskylt. Hoppas den tål väder och vind.
                                                         Men nu skall jag skala potatis!
                                       Trivsam fortsättning på söndagen alla som läser detta!

2 kommentarer:

  1. Trivsam söndag på dig själv Sirkka,
    jag känner dofterna sprida sig ända hit från din ugn..
    Här skall också göras en ordentlig ljusinventering:)

    SvaraRadera
  2. Tack, Karin! Ja, dofterna sprider sig ännu. (8-10 timmar i ugnen). Bäst att inventera att man vet vad man har och vad som ännu skall införskaffas.

    SvaraRadera