tisdag 12 oktober 2010

Friska vindar idag

Det blåser friska vindar över ön idag, hörde i radion, att styrkan ska vara 17 m/s. Förvånansvärt mycket finns det löv kvar i träden, trots att det har blåst friskt sedan natten. Var med om en liten regnskur med inslag av snöslask när jag körde till affären. + 5 grader var det då.
De stora björkarna vajar i blåsten.

Samtidigt som jag var till affären hämtade jag posten från lådan på hemvägen.
Där fanns ett paket, som jag beställt.

Paketet innehöll nästa års kalender. Beställde den genom bokklubben där jag har varit medlem i 32 års tid.
Kalendern har plats för små notiser för varje dag.
Med på posten var också en sticktidning med modeller för stickade vinterkläder. Mycket att studera i.

När det var elavbrott i morse, letade jag fram litet ljus. Då  tog jag fram också den här Iittala-ljustaken av massivt glas, som man nog inte kan låta stå och brinna utan översyn. (Inte andra heller för den delen)

Den är tung och den när vacker, tycker jag. Den får stå framme nu över vintern.
Då det blåser så friskt, är det inte roligt att vara ute heller, tycker katten Nokia, som ligger i soffan och bara sover.
Nokia myser med filten under sig.

2 kommentarer:

  1. Skulle nog inte vara så illa att vara en kär huskatt. De sover så skönt så man blir rent av avundsjuk. NU är hösten här på riktigt!
    Intressant kalender.

    SvaraRadera
  2. Och så är de så varma när de sover, man får nästan lust att krypa intill dem och värma sig.
    Ja, hösten har anlänt, nu finns det ingen återvändo mer. Man får tänka framåt, på nästa år (med hjälp av kalendern).

    SvaraRadera