fredag 22 oktober 2010

Idag börjar den...

...nämligen vintern. Åtminstone har vi vitt på marken ett tag. I morse, när jag satte på utebelysningen, dalade det ner stora snöflingor i lugn takt. Marken var vit.
Nu, några timmar senare, har temperaturen stigit över nollgränsen, redan nästan två plusgrader.  Så högst antagligen försvinner snön under dagen. Men det här är början till vinter.
Buxbomarna står ute ännu. Har hört att någon har kunnat övervintra sina ute men jag tar dem in ännu åtminstone denna gång.

Kylan och snön har tagit ringblommorna.

Växthuset har fått ett lager av snö på sig.

Det är dags för vintervila för växterna.

2 kommentarer:

  1. Du har fått mera snö än vad vi har fått.
    Jag såg också när jag har ilat fram och tillbaka till Lemland under de här två dagarna att det var vitare på södra och östra Åland än vad vi har det i Geta.
    Hoppeligen så har kottarna krypit in i välbonade rishögar nu:)

    SvaraRadera
  2. Ja, det var förvånansvärt mycket det kom snö men det har (lyckligtvis) smultit bort. Hoppas du hade hunnit få vinterdäcken på när du ilade fram på vägarna!- Det samma hoppas jag om kottarna! Jag tror och hoppas, att det här sover en kotte under gräsklipparen så som den hade bäddat för sig där.

    SvaraRadera