söndag 17 oktober 2010

Höststämningar

Efter morgonstämningarna satte jag igång med en storstädning! Har dammsugit en del av bostaden, efter att först ha burit ut alla mattor, kuddar, plädar osv. Nu pustar jag ut en stund med bloggen. Jag berättade på finska bloggen om hur ljuset minskar, dagarna blir kortare, morgnarna allt senare och kvällsskymningen allt tidigare. Det känns inte alls illa, tvärtom man får känna litet med naturen, att man själv också får litet mera tid för vila, fira skymning, ta det lugnare.
 I dag blev det soligt på dagen, det var väl det som gav mig inspirationen till att städa.  Fast det är söndag.
Ute framför trappan står buxbomsbuskarna än.

De skall så småningom förflyttas till vinterförvaring till stugan, där det bara är några värmegrader under vintern.
Det blev sydliga vindar så vinterdäcksbytet kan vänta ett tag.



Det finns massor med  björklöv överallt.

Till sist en färglick i form av en senblommande pelargon.

Där har den stått och blommat hela sommaren. Egentligen skulle den förtjäna att bli vinterförvarad också, kanske blir den det. Nu är det dags att fortsätta med dammsugandet!

4 kommentarer:

  1. Höstliga sysslor på många sätt; även hos oss står vinterdäcken på utsidan och väntar på att få bytas ut mot sommardäcken som i sin tur skall lyftas in..en evig cirkulation..

    SvaraRadera
  2. Det är en hel del man måste se till och ordna så här på hösten. Men kratta löv tänker jag göra först på våren! Med förhoppning om att de försvinner under vintern och förvandlas till jord igen.

    SvaraRadera
  3. Sirkka,
    precis så gör jag också, löven får täcka marken helt naturligt, maskarna skall ha jobb och växterna skydd, på våren finns knappt någonting kvar.

    SvaraRadera
  4. Naturen får ha sin gång helt enkelt. Naturen är klokare än vi människor. Fast ibland kan man inte hålla sig, till ex. när man bränner kvistar. Men jag tar mig i försvar och tänker, att det finns så mycket av dem, det går inte att ha alla högar kvar. Men jag ser till att det inte finns övervintrande igelkottar under.

    SvaraRadera