söndag 20 mars 2011

En marssöndag

Det var ett tag sedan sist. Tiden går mot våren. Fast det går inte så fort som man skulle önska sig. Men vad finns det att göra, bara att vänta. Och idag ser det ju mycket vårligt lovande ut igen. Solen skiner på en klarblå, molnfri himmel, termometern börjar krypa över nollstrecket . Från köksfönstret såg jag fyra svanar flyga över åkerfältet och landa på den snöiga åkern. Det var första gången i vår som jag såg svanar, hört har jag ett par gånger tidigare. Och passligt kom också ett litet rådjur och tuggade i sig litet solrosfrön i morgonsolen, mycket på sin vakt, åt och tittade runt.
Men det var lugnt så rådjuret fortsatte att äta en bra stund, medan jag höll på med mitt i köket.
Frösådden har satt igång. Tre påsar har jag i frysen för att få sig en kallbehandling, lika många ligger ute i snön för samma ändamål. I kylskåpet har jag dem under uppsikt och om några veckor ska fröna sås på riktigt, för att förhoppningsvis bli några blåregnsplantor, buskpionsplantor och syrenbuddlejor. Spännande!

När det har varit grått och trist väder har jag fortsatt med att virka mormorsrutor. Först planerade jag, att det skall bli en gungstolsmatta av dem, nu tror jag nästan att det kan snart räcka till ett litet täcke att värma sig med eller täcka över sängen med.

De börjar ramla över skokartongskanten nu, locket passar inte in längre. Jag ser att det blir ganska mörktonat täcke av dem med rött, blått, grönt och grått som dominerande färger. Litet vitt och klarrött här och var lättar på färgskalan.

Rumsväxterna har fått ny jord i krukan också. Här står ett apelsinträd och blickar ut i solen.

Och en rad av kallaplantor står i ett annat fönster.

4 kommentarer:

  1. Det låter så hemtrevligt och mysigt, allt du beskriver:D.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Tack för det, Karin! Annars så har jag varit på latsidan med skrivandet, tyckt, att jag inte kan tillföra så mycket med det. Men kanske vårsolen piggar upp en och ger nya krafter och nya tag. Så låt oss alla njuta av den fina söndagen vi har idag!

    SvaraRadera
  3. Ruotsia en osaa, mutta pakko ihailla tuota kahvipuuta, minullakin on hyvin selvinnyt talvesta ♥

    SvaraRadera
  4. Ihmeesti ne vaan pärjäilevät talven yli pitkinä ja pimeinä kuukausina! Nyt rupeaa valoa olemaan taas riittävästi:)

    SvaraRadera