söndag 6 mars 2011

Vårtecken

Solen skiner från en klarblå himmel, snön bländar i ljuset. Det var - 4 grader i morse vid sjutiden, nu på dagen är det nog på plussidan. Jag gjorde igen en 1-timmes promenad på morgonen. Det är så lugnt ute tidigt på morgonen så man bara njuter av naturen och tystnaden och stillheten.
Senare hämtade jag in ved och då såg jag, att myrstacken hade blivit fri från snön, eller bara toppen av den stora stacken. Och vilket myller av myror det fanns på den bara fläcken! Det såg ut som om de hade alle man gått upp i ljuset för att bara njuta av värmen och vårluften!
Det där kan man väl kalla för vårtecken!
Andra  vårtecken för mig är att jag tog in mina sålådor och tänker så litet frön att gro så småningom. Det blir nog både petunia och lobelia, också svartöga tänkte jag så. Sakta kommer odlingen i gång igen. Men jag är litet försiktig, för jag har inget uppvärmt växthus, så jag måste ha plantorna inne ganska länge, så med tanke på utrymmesbrist så... 

2 kommentarer:

  1. Oj, jag har inte ens kommit igång med tomaterna i år...brukar vara på G i slutet av januari redan..men det blir säkert bra med det också.
    Måste gå ut och titta på våra myror, om de är igång.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. En vår sådde jag tomaterna först i slutet av april och tro el ej, men det blev tomater av dem också! Så det är ingen fara ännu. Om myrstacken ligger i solen så kan de ju vara i gång. Tack, ha det gott också!

    SvaraRadera