fredag 25 mars 2011

Vårvintersysslor

Det är verkligen omväxlande i väderlag idag, ömsom snöar det ömsom skiner solen. Just nu skiner solen mot en bakgrund av mörka moln på himlen. Och det blåser, ibland hårt, ibland nästan ingenting.
Igår var det blåsigt också, men soligt. Jag hade hämtat glasen till växthuset från glasmästaren i förrgår så jag fick lust att pröva på, om det går att få dem på plats också. Snömassorna i vinter var så tunga, att åtta glasskivor i växthustaket hade gett efter och gått i kras och låg i skärvor på växthusgolvet.
Jag plockade bort skärvorna och sen följde det intressanta: Skulle jag kunna byta glasen själv? Hur var det bäst att jobba i så fall? Nerifrån uppåt eller tvärtom osv. Fanns alla clipsen och hållarna kvar? Allt hittades och efter första glasbytet flöt jobbet på mycket smidigt och det tog inte lång tid innan allt var färdigt och växthuset helt och prydligt igen. Jag var verkligen nöjd med mig själv, ännu idag är jag stolt över mig själv!
Nästa steg blir det att tvätta växthuset, det får anstå tills det blir en aning varmare.
Och steget därpå blir att ta bort spaljen framför och flytta växterna annanstans. Det växer sibirisk klematis, alpklematis, humla och kaprifol där. Det är dags att få mera plats åt var och en av växterna!

Var till stan och köpte hem litet färgklickar,   tulpaner är så vackra blommor!
En annan nyans.

2 kommentarer:

  1. Oj, så långt du har kommit i vårdonandet:).
    Här norrut har vi vinter ännu.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Man får leva i hopp om en varmare årstid snart:) Här lever vintern vidare också, än så länge. Ha det bra!

    SvaraRadera