tisdag 15 juni 2010

Kassar

I dag vill jag tänka på annat än växter. Det går så saakta nu framåt där ute, att bäst är det att ta itu med annat.
För flera år sen köpte jag den här kassen i en butik i stan. Vet inte ens, tror inte, om butiken är kvar mera. Kassen är vacker, bastant gjort, har foder och innerficka med dragkedja. Så jag är nöjd med min sommarkasse. Men jättedyr var den!!








I några affärer får man (ngn gång) en tygkasse på köpet, kommer inte ihåg, varifrån den här är. 
Jag tänkte piffa upp den litet med ett spetsöverdrag. Hittade ett tillräckligt lättfattat mönster i en bok av Mary Olki (1975), virkade spetsar och shalar (men på finska)

så jag började så smått i går.  Så här ser det ut. Mönstret kan vara vackert som shal också, men jag virkar med bomullsgarn Kotiväki, så det blir hållbart tror jag i en kasse. Det är enkelt, bara luftmaskor och fastmaskor.

4 kommentarer:

  1. Sirkka,
    och blommor blir det nog likafullt:). Vacker kasse. Visst är det kul att sy väskor, hör till ett av mina nöjen också fastän jag inte gjort det på ett tag. Väskor behövs ju alltid.
    Nu har vi mulet i Geta; passligt för innearbeten.

    SvaraRadera
  2. Hej, Karin! Ja, det är riktigt mysigt att vara inne och pyssla. Det mulnar på här också så det vankas regn så småningom, jag tror, att det har lovats också. Nå, der gör ingenting när man har roligt inne. Jag försår, att du har sytt mycket bla.a.

    SvaraRadera
  3. Det är något speciellt som händer när försommaren kommer, jag var i garnaffären igår och tittade efter någon fin färg att virka löpare i men det fanns inga nyheter.Jag ska sätta in bild på en så får du se en rolig ide´som jag tycker mycket om.
    Jag tar dom gamla garnerna så kanske det blir något.Jag får kli i mina fingrar att dom ska göra något samma tid varje år, vår och höst.
    Skulle också säga att det är så vackert på din veranda nu med alla blommor, jag tittade på alla dina bloggar nu, jag har haft mycket att göra med alla skolavslutningar och egna kurser.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Aidamos! Det var ju roligt att få en hälsning igen från dig. Ja, något märkligt händer så här års, man får stor lust att göra något med händerna. Oftast blir det för mig också att virka något luftigt och somrigt. Jag hade gamla garner, som jag måste förbruka innan jag börjar köpa nya, så det var tur det. På hösten blir det sen yllegarn som börjar locka, när det mörknar och blir kallare. Tack för veranda-kommentaren också. Det är alltid roligt att få positiva kommentarer. Jag följer med er blogg, Agnes och andra hundar. Ha det så bra allihopa!

    SvaraRadera