onsdag 23 juni 2010

Överraskning vid taket

Vattnet blir avstängt här mellan 8 och 12 i dag. Så nödvändiga åtgärder har vidtagits, ifall man får behov av vatten under tiden. Dricks- och matvatten finns reserverat i ett kärl. I toilettrummet finns en hink med vatten för trängande behov. Reparationsarbeten uförs på stamledningen under tiden. Och det är väl med det.

I går kväll, när jag höll på med bullbakning, råkade jag  rikta blicken åt det här hållet och det var visst en överraskning där vid taket: porslinsblomman hade två blommor! Igen, skulle jag säga. Det var inte länge sen den blommade, tucker jag. Den där parfymdoften som jag känt då och då i näsan fick sin förklaring! Porslinsblomman  klättrar i en tråd, som är fäst vid mormorstången ovanför fönstret.

En annan klättrare är den här Asparagus setaceus, sparris eller "dröm", som använder  gardinen som sin klätterställning. Den växer rakt igenom gardinen och allt högre upp! Det finns ingen annan utväg än klippa av stängeln när det är dags. Tyvärr.

Litet sommarblommor plockade jag igår midsommaren till ära. Det kanske var för tidigt, men de får stå ute på terrassen så länge.

Finlands vita ros eller johannisrosen har börjat blomma så smått, liksom poppius-rosen.

2 kommentarer:

  1. Midsommarblommor! Det är någonting visst med dem, rör om i hjärtat:)

    SvaraRadera
  2. Speciellt till midsommaren hör den vita rosen, ååh, den doften. Och alla ängsblommor får en att vekna.

    SvaraRadera