onsdag 30 juni 2010

Växter och mediciner

Väntande på ett telefonsamtal gick jag runt i trädgården och tittade. Med glädje fick jag se, att första digitalisen, fingerborgsblomman, har börjat blomma. Efter kommer många, för de får sprida sig bäst de vill. Och de kommer upp på de mest oväntade ställen. Den här står ändå i en rabatt.

På samma gång fick jag nypa ihjäl en liljebagge från krolliljor, som har angripits av baggar i år. Jag hoppas så (och tror ändå) att de överlever, för de är av en gammal stam som jag har tagit med mig från tidigare liv. Bakom dem står en rödask. Jag ser dock ingen skillnad mellan den och en vanlig ask.

Kungsljusen börjar komma också. De sprider sig bäst de vill också.

De här kungsljusen väntar på sin tur. Den största har några öppna blommor i toppen redan.

Medan jag gick ute, fick jag samtalet. Det var bara fina värden allihopa, berättade läkaren som jag besökt. Ingenting att oroa sig för där inte. Och det var ju bara bra det!
Eftersom någon annan kan ha samma problem, kan jag berätta, att jag har oroliga ben, restless legs, som besvärar mig mest på kvällarna och nätterna. Det har utvecklats under lång tid, flera årtionden, men först för sex år sen började man få hjälp för det hos läkarna och medicinvetenskapen. Första medicinen fick jag fara till Åbo för och ni kan bara ana, hur det kändes att kunna sova lugnt en natt efter så lång tid av sparkande och vändande och vandrande på nätterna.

2 kommentarer:

  1. Så underbart vackert du har det i ditt paradis!
    Din växtlighet är tidigare än här, vi kommer nog någon vecka senare..
    Så skönt att du har fått bra hjälp med dina rastlösa ben, det måste vara skönt att få sova ut ordenligt.

    SvaraRadera
  2. Ja, att det finns hjälp nu, det känns rena undret mot vad det var tidigare.
    Och med trädgården är min mälsättning någonstans mellan natur och omskötsel, det får inte bli (och det finns ingen risk för det heller!) för omskött, men inte helt vilt heller!

    SvaraRadera