lördag 3 juli 2010

Litet blandat

I dag blir inte så mycket gjort. Det är väl värmen som gör det. Har varit ute på en runda, men det är för varmt att göra ute i solskenet åtminstone något. Inne har jag försökt att intressera mig för stickning.

 Det skall bli en liten värmande plagg till en liten. Här börjar bakstycket vara i full höjd. 2 r och 2 a maskor hela vägen. Har tänkt ändra modell till stickningen, det ska bli en jacka i stället för en tröja.

Sedan har jag gjort en bit på kassvirkningen. Den ser ut så här nu. Tygkassen har jag nålat fast innanför  virkkassen så den finns där inne nu. Återstår att sy dem i varandra plus virka till handtagen.

Fortfarande är gräsmattan oklippt. Rosor börjar det poppa upp nu. På stranden hittade jag den här naturrosen, vildrosen.

Den blommar vackert men ack så besvärligt att ha de där buskarna runt omkring i skogen, man fastnar ju i dem!
På stranden, där det råder skugga på förmiddagen hittade ja olika sorters klöver. När jag klipper gräset där, lämnar jag kvar plättar med olika växter, som får växa och fröa av sig. Strategin har varit framgångsrik, för nu växer där det tidigare inte fanns  annat än muddermassa, just klöver och andra höväxter, också buskar av björk, al, sälg.


.Här är det gulblommade klöveräng. (De där små, gula prickarna, inte riktigt öppet än).
Vitklöver i massor. (Bäst och klicka bilderna större!)
Och rödklöver och vitklöver bakom.

Jag  hade sällskap på min runda. Nokia-katten följer gärna  med till stranden, det är väl mera friskande vindar där för henne.

4 kommentarer:

  1. Vi låter också bli att klippa vissa fröalstrande växter, kör runt dem så det uppstår öar litet här och där. När det är så här varmt och torrt låter vi bli helt och hållet att klippa; det blir bara en brundbränd matta som ser hemsk ut.
    Fint namn på katten; unikt:).
    Stickar du i bomull?

    SvaraRadera
  2. Det är klokt att inte klippa när det är torrt. Jag tog i dag nog litet på kanterna, men i det stora hela får gräsmattan vara oklippt, det har ju inte växt så där hemskt mycket heller i torkan. Kattens namn associerat till noki=sot.
    Jag stickar nog i ull, det blir bäst i längden med ull, tror jag.

    SvaraRadera
  3. Duktiga du, det känns väl varmt med ull? Det var det jag tänkte på. Själv stickar jag också i ull, när jag stickar.
    Ännu fiffigare kattnamn, när jag vet förklaringen:D

    SvaraRadera
  4. Så duktig vet jag inte om jag är. Ull är bäst ändå, för att ullen andas, man blir inte svettig i ull, dessutom är det bara kort tid det är så här varmt. Visserligen är bomull också bra, men ullen känns bättre att använda.

    SvaraRadera