onsdag 29 september 2010

Nästsista morgonen i september

En morgonrunda ute i naturen. Den nordostliga vinden från igår har mojnat, solen skiner på bar himmel, värme har vi ännu så det räcker (bara +6 grader!), igår kändes det betydligt kallare fast det var 7 - 8 grader varmt. Björkgrenar och -kvistar har blåst ner under gårdagen, likaså gula björklöv och torr barr från tallarna. Det ser riktigt höstligt ut på marken just nu.
Några askar hade tappat sina blad, såg jag, i blåsten.

Till höger syns tjäral, bakom den en gulnande ask i morgonsolen och till vänster björkar.
När jag klampade i mina stövlar på grusvägen mot stranden, flög en ganska stor flock gräsänder upp från stranden och klagade över störningen. Fast jag försökte röra mig tyst. Någon bild hann jag inte heller ta. Längre ut på viken i solen gled ett par svanar tyst på vattnet och uppenbarligen lapade sol i morgonens lugn.

2 kommentarer: