tisdag 14 september 2010

Värme och solskenshistoria

I dag har vi fått njuta av solsken för fullt. Ut måste man när det är soligt, torrt och varmt! Det var någon annan också, som hade samma tankar, för rätt som det var, mitt i vedbestyren, hörde jag konstiga läten, som "gröff, gröff" eller liknande, som med närmare eftersökning kom underifrån en avlagd gräsklippare. Gräsklipparen har stått på samma plats under två år och saknar klipparbladen och -hållaren. Jag lyfte på presenning, såg bara en hög med torrt hö under maskinen, annars var det tyst. Jag lät det vara och fortsatte med mitt.
Efter en stund såg jag en liten taggig boll med ben under gå och nosa i marken bredvid gräsklipparen. Igelkotten hade kommit ut och ville ha mat. Den åt visst av myror, som vandrar där i stora skaror. Det var vänligt av den.
Här under har den sitt bo.

Nu har gräsklipparen all orsak att stå där över vintern och till nästa sommar.

2 kommentarer:

  1. Sirkka,
    en härlig solskenshistoria! Nu får du spara ihop alla höstlöv och lägga dit åt Kotte så den har det mysigt över vintern:) Jätteroligt!

    SvaraRadera
  2. Karin,
    jag får väl hjälpa kotten på traven litet grann! Det var roligt att upptäcka hans bonäste. Nu vet jag också var jag skall tassa på tå förbi i fortsättningen.

    SvaraRadera