onsdag 1 september 2010

September den första

Så är vi i september. Månaden och dagen började med solsken och varmt som vanligt. Tills regnet kom vid halv elva-tiden.
Hann vara ute och trava ved i en hög från nio-tiden. Kämpade med myror, som ville invadera mig bokstavligen. Ju mer man trampar på dem, desto ivrigare blir de att anfalla. Och desto flera blir de. Till sist får man bara ge upp. Och vänta till kyligare kvällen då man kanske får jobba mera i fred.
Var i går och plockade ner mina teckningar som hängt  i Godby Hotell i två månader.
Var på en runda i trädgården med kameran, när regnet kom överraskande.
Undrade vad det här är för växt men kom sedan på, att det måste vara salvia, som jag flyttade över hit från en annan plats! Tur att jag inte har varit så flitig med ogräsrensning så den har sparats. Annars hade den nog åkt med som ogräs. Men nu vet jag  var den finns! Bakom den finns rödhatten i blom ännu.

Och Peace-rosen den bara blommar med ständigt nya blommor! Den är för härlig!

Vita luktärter finns det här och var.

Vallmon kommer också med ständigt nya blommor.

Och de här höstastrarna blommar ända tills frosten tar dem.

De här två meter höga guldbollarna lyser upp hela omgivningen.

Liksom gör också tagetesen i sin rabatt.
Och ringblomman och solrosen vilka jag inte har bild på just nu.
Solen kommer fram igen! På riktigt. 

2 kommentarer:

  1. Ja du Sirkka, vi har många blommiga dagar ännu innan frosten tar över:). Härligt!

    SvaraRadera
  2. Karin, det tror jag också! Det kommer att vara varmt länge än.

    SvaraRadera