söndag 26 september 2010

Krukor och annat

Fast det är rätt så kyligt idag (+8 grader) och blåsigt litet också så vågade jag mig ut och tvätta tömda blomkrukor. Litet kallt var det faktiskt att klottra med vattnet, men huvudsaken, att krukorna blev rena och klara att ställas i vinterförvar.
Trots att hösten står för dörren är den här rosen i beråd att börja blomma på riktigt.

Det är en morsdagsblomma, som fått flytta ut i rabatten. Till vänster om den  en bladrosett av ett kungsljus, redo att sätta i gång på våren.
Efter kruktvättningen gick jag en runda i skogen för att få upp värmen och se, var det finns virkeshögar ännu och hur de ser ut.

Och visst fanns det. Men de borde absolut behövas kapas och travas de också.


Det är inte så bra att de ligger mot marken. En motorsåg skulle behövas här också. Men ingen elsåg utan en riktig en. Sonen trimmade en i skick i somras.
Så det är bara att såga, men den är utlånad till någon av sönerna just nu. Jag får höra mig för om det skulle vara möjligt och få hit den.
På promenaden hade jag först sällkap av den gula katten, men den ville inte följa med i det höga gräset, så jag fortsatte själv. I gräset syntes trampade stigar, som rådjur hade gått på, men också andra som kanske var gjorda av mårdhund. Igelkotten gör  tunnlar i gräset.
Efter promenaden slank jag in utan att katten märkte det.

2 kommentarer:

  1. En härlig söndagsmorgonpromenad med andra ord:).
    Krukorna väntar även här på att bli hösttvättade.
    Men idag lämnar jag tillfällligt skutan och drar iväg för äppelplockning med dottern och barnbarnen. Maken tar hand om allt här hemma under tiden. Han är ju bra på det:) som sagt.
    Ha en fin fortsättning på dagen!

    SvaraRadera
  2. Det är bra att kunna tryggt lämna allt åt maken och ta litet ledigt från det dagliga och vara tillsammans med barnen och barnbarnen. Det tycks ju dessutom bli soligt till sist i dag, så ha en fin dag ute i bland äppelträden!

    SvaraRadera