torsdag 9 september 2010

Septemberväxter

Nu kan jag skryta här med litet med mina vedtravar som är två (eller tre om man räknar med den, som jag gjorde förra sommaren) nu, efter att jag har travat ved, som jag nyligen har klyvt.
Här ståtar de två senaste travarna. Över 5 kubik, skulle jag säga. Och lika mycket kvar att klyva. Men jag tar ingen stress på mig för det.
Medans jag gick med veden och tillbaka till högen, gjorde jag en glad upptäckt. Märkte en granplanta, som jag måste ha planterat där tidigare somrar eller sått där med frön.

Och en till bild på den.

Den har längre barr än en vanlig gran och färgen är mera silvrigt grön än en vanlig grans.

Och bredvid granen har två valnötsbuskar slagit rot. Det är bara att sätta fart för dem. De får växa där de är.

3 kommentarer:

  1. Sirkka,
    grattis till både vedtravar och plantor.
    Lycka till med valnötsträden. Jag har haft ett sådant en gång, men det dog av den stränga vinterkölden.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte säker på att det verkligen heter valnöt, borde kolla i boken, men det finns stora buskar här på tomten av den. Ekorrarna och fåglarna har spridit nötter och här har vi nu en planta som resultat av det.

    SvaraRadera