måndag 9 augusti 2010

En trädgårdsrunda efter regnet

Ingen åska i natt fast det hade lovats hitåt. Tack för det, men regn skulle det behövas kanske litet till. Vi får se vad vi får.
Efter regntiden gick jag ute en runda med min kamera för att se vad som hade hänt under tiden.
Först måste jag ta pelargonen i bild, som har blommat rikligt under hela sommaren.

 I trädgården hittade jag en annan röd blomma, en morsdagsros, som slagit ut. En knopp står i beråd att göra detsamma.

Och en liten fingerborgsblomma har börjat blomma också.

Rödhatten blommar (heter den så?), visserligen med kortare stjälkar än vanligt, mindre blommor som vanligt och inte så färgstark som vanligt. Men bin och fjärilar dras till den som vanligt!

Tagetesen blommar kraftigt fast den står varmt och soligt. Nästa sommar skall jag ha mycket mer av den.

Solrosorna sprider solljus omkring sig. Och bina trivs.

Guldbollarna är lika soliga som solrosorna.

Stormhattens djupa blå färg är så lugnande.

Skall det bli Peace-rosor av oss eller vad?

Syrenavkomman är tryggad bara de här fröna kommer i jorden.

Luktärter blommar och doftar utan att göra väsen av sig.

Sommarfloxen tar tag i blomningen. Litet har den väl lidit av kraftiga regn.

2 kommentarer:

  1. Du har många sorters fägring i din trädgård.
    Tagetesen som brukar vara den mest lättodlade kom inte alls upp hos mig i år av någon underlig anledning. Den brukar ju förgylla dagen ända tills frosten tar den, så därför gillar jag den extra mycket. Men nästa år!!
    Jag tror att man brukar kalla din rödhatt till Rudbeckia; har aldrig haft den men den finns med på frölistan till nästa sommar.

    SvaraRadera
  2. Det var ju märkligt att du inte lyckades med tagetesen! Något gick snett då. Tagetesen ger ju färg åt rabatter långt in på hösten, som sagt. Nästa år nya tag! Ska också så mer nästa år (om jag är i stånd till det) än i år. Den där rödhatten kan mycket väl heta Rudbeckia, jag vet bara att det latinska namnet är Echinacaea purpurea. På vissa växter har jag lärt mig latinska namn, när det är hopplöst för mig att lära mig namnen på sve och på fi. Alltid glömmer jag det ena eller det andra. Den där rödhatten är en bra fjärilsväxt, därför skaffade jag den ursprungligen.

    SvaraRadera