tisdag 10 augusti 2010

Saft-Maijan

Jag hade plockat litet vinbär och skulle till att laga saft av dem med min saftmaija. Men var fanns maijan? Jag tittade igenom skåpen i köket: ingen saftmaija. Gick ut till förrådet och letade igenom i vrår och lådor: ingen saftmaija. Till stugan: ingen maija. Till ett annat förråd: ingen maija.
Var finns min saftmaija?
Det var bara att börja göra saft genom att koka bären, låta saften rinna av, tillsätta socker och koka igen. Det gick ju det med. Och böckerna säger, att  kokta saften är lika vitaminrik som ångade saften, så ingen skada skedd.
Men återstår att ta reda på var Maijan har hamnat. Det är nog flytten som är orsaken till att jag har tappat kontrollen över min Maijas öde.

4 kommentarer:

  1. Kanske Maija står där och småler när du går förbi? Det där känner jag igen också; vi som har renoverat i flere år vet knappt var vi har någonting ännu. Plötsligt så finns det bara mitt framför ögonen.

    SvaraRadera
  2. Jag misstänker det också, bara jag visste, var hon småler! Det är bara att göra en ny sökarrunda. Det är trösterikt att höra, att andra kan råka ut för samma sak. Appropå sökningen, det är ju bara så, att söker man något så hittar man inte, men en annan gång så dyker den eftersökta bara upp, precis som du säger.

    SvaraRadera
  3. Ja och för att inte tala om att när man söker en sak så finner man en annan som man har letat efter tidigare. Allt kommer nog fram som inte har kommit i tjuvahänder som det heter:D

    SvaraRadera
  4. Sen kommer det väl en tid, då man är bergsäker på att det har varit tjuvar i farten när man inte hittar sina saker. Det är då, när man glömmer det mesta och sedan inte vet, vad man själv har gjort: att man själv har lagt saker och ting undan till ex. och skyller sen på andra. Bevare mig från det!

    SvaraRadera